Kujang nyaéta hiji pakarang nu mandiri nu
asalna ti wewengkon Jawa Kulon. Kujang munggaran dijieun kira-kira abad ka-8
atawa ka-9, dijieun tina beusi, waja sarta bahan pamor, panjangna kira-kira 20
nepi ka 25 cm sarta beuratna kira-kira 300 gram.
Kujang mangrupa pakakas anu ngagambarkaeun kaseukeutan sarta daya kritis dina kahirupan ogé perlambang kakuatan sarta wawanén pikeun nangtayungan hak sarta ngadegkeun bebeneran. Dina jaman bihari pakakas ieu ngan dipaké ku golongan tinangtu nyaéta para raja, prabu anom, golongan pangiwa, panengen, golongan agamawan, para putri sarta golongan kaum wanoja pinilih, sarta para kokolot.
Dina Wacana sarta Khasanah Kabudayaan Nusantara.
Kujang mangrupa pakakas anu ngagambarkaeun kaseukeutan sarta daya kritis dina kahirupan ogé perlambang kakuatan sarta wawanén pikeun nangtayungan hak sarta ngadegkeun bebeneran. Dina jaman bihari pakakas ieu ngan dipaké ku golongan tinangtu nyaéta para raja, prabu anom, golongan pangiwa, panengen, golongan agamawan, para putri sarta golongan kaum wanoja pinilih, sarta para kokolot.
Dina Wacana sarta Khasanah Kabudayaan Nusantara.
Sabagian nu naliti nyébutkeun yén
istilah Kujang asalna tina kecap Kudihyang jeung akar kecap Kudi sarta
Hyang. Kujang (ogé) asalna ti kecap Ku Ujang,
anu hartosna lalaki nu geus sawawa tur di percaya kunu di pikolot keur nyekel
hiji perkara (jadi paminpin).
Mapay laratan naon ari kujang nu jadi
pakakas tradisional masyarakat étnis Sunda tur sohor ka sakuliah nagri, ogé
dipercaya ngabogaan hiji kakuatan magis sarta ngandung nilai-nilai filosofi
manusa Sunda, kaitung rada hésé pikeun nyieun hiji kacindekan nu bisa
ngabeungkeut sadaya kamandang tur panemu ti para sepuh nu gumulung dina
sora-sora kasundaan. Kalih ti kitu, arangna pabukon Sunda nu ngaguar kujang,
janten lantaran héséna pikeun dijadikeun hiji acuan.
Ujaring carita ti para sepuh nu kapapay
ti sababaraha wewengkon di Tatar Sunda nu lega, kujang téh mibanda wanda, harti,
jeung guna nu jembar. Wanda kujang nu saéstu wiwitna kailhaman ku alat
pertanian nu dipaké di Tatar Sunda ti abad ka-4 nepi ka-7 Maséhi, tur kujang
dina mangsa harita dipaké pikeun pakakas jeung pakarang dina hirup kumbuh
sapopoé. Anapon kitu, kujang wanda anyar nu gelar ti bihari nepi ka kiwari nu
dijieun kalayan endah tur dibéré muatan filosofis nu luhung, awitna dijieun ku
para panday kawentar, diantarana nya éta Mpu Anjali, Mpu Anjani, Mpu
Windusarpo, Mpu Ramayadi, jeung Mpu Mercukundo, dupi kujang wanda harita leuwih
loyog kana pusaka tibatan pakakas atawa pakarang.
Dina jaman karajaan Pajajaran nu
dipingpin ku Prabu Kuda Laléan, kurang leuwih abad ka-12 Maséhi, wanda kujang
nu gelar ngagambarkeun wangun Pulo Jawa sarta ngabogaan 3 liang nu dijieun ku
Mpu Windu Supo, luyu jeung implengan Sang Prabu. Wanda kujang mangsa harita
nétélakeun ayana sifat-sifat mistik jeung filosofi spiritual nu mibanda hiji
kakuatan gaib nu bisa nepikeun amanat ka generasi nu bakal datang sangkan
salalawasna bisa ngantengkeun implengan generasina nu museur ka Karajaan
Pajajaran. Wanda kujang nu mangrupa wangun Pulo Jawa saéstuna nétélakeun ayana
hiji cita-cita pikeun ngahijikeun karajaan-karajaan leutik di Pulo Jawa jadi
hiji karajaan gedé nu dipingpin ku Karajaan Pajajaran. Demi liang 3 dina waruga
kujang netelakeun lambang Trimurti nya éta Brahma, Wishnu, jeung Shiwa; tilu
aspék kayakinan tina agama Hindu nu jadi kayakinan Prabu Kuda Laléan. Di
sagigireun ti éta, liang 3 dina waruga kujang ogé ngagambarkeun ayana 3 karajaan
lulugu di Pulo Jawa dina mangsana harita, nya éta Karajaan Pengging Wiraradya
nu perenahna béh wétan Pulo Jawa, Karajaan Kambang Putih nu perenahna di béh
tengah Pulo Jawa; jeung Karajaan Pajajaran nu perenahna béh Kulon Pulo Jawa.
Nalika pangaruh ajaran agama Islam
tumuwuh di Tatar Sunda nu dijejeran ku Prabu Kian Sangtang, putra Prabu
Siliwangi nu mingpin Karajaan Pajajaran mangsa harita, wanda kujang diropéa
deui kalayan nyandak wangunan mangrupa huruf “Syin” nu jadi aksara mimiti dina
kalimah syahadat; ana pihartieunana nya éta sing saha baé nu ngagem pusaka
kujang mangsa harita sarua jeung geus sanggup ngucapkeun sumpah kalimah
syahadat nu nyakséni ayana Alloh anu Mahatunggal sarta Nabi Muhammad salaku
utusana-Na. Lian ti éta, 3 liang kujang nu jadi perlambang Trimurti digantikeun
ku 5 liang nu jadi perlambang lima tihang dina ajaran Islam (rukun Islam). Nya
ti mangsa harita pisan istilah “Sunda Wiwitan Islam” gelar, nu ngandung hartos
urang Sunda ngawitan ngagem agama Islam.
Kujang nu miboga sababaraha wanda cara nu
kaungkab di luhur, masih kénéh bisa kasaksén di sababaraha tempat di sakuliah
nagri, awit nu aya di para sepuh nu masih kénéh mikukuh talari paranti, museum,
atawa tempat koleksi lianna.
Kiwari, kujang ngan kari waasna sabab teu
loba nu bisa nyieun kujang kalayan bahan jeung cara nyieunna nu luyu jeung
tatacara nu ilahar dina nyieun pakakas buhun. Kujang kiwari nu kapanggih,
lolobana dijieun tina bahan saayana tur wandana teu nyumpunan pikeun dijadikeun
kareueus nu nyekelna.
Transformasi hiji wanda kujang
tina ngaran anu dipakena. Geus jadi sabiwir hiji yen kujang teh kaasup pakarang
tradisional bangsa Sunda, hal ieu katangen dina sababaraha ngaran anu jadi
cirina saperti ngaran pabrik Semen Kujang, pabrik gemuk Kujang, ngaran hiji
batalyon tentara ti Divisi Siliwangi. Kitu deui kujang dijadikeun lambang
Propinsi Jawa Barat. Atuh teu kaliwat aya ngaran-ngaran patempatan anu make
sesebutan kujang saperti Parungkujang, Cikujang, Kujangsari jeung
Parakankujang. Hal ieu leuwih mere kapastian yen kujang teh enya pakarangna
bangsa Sunda.
Anapon rupa-rupa kujang nu di guar ku par ahli
nyaéta
- Kujang Ciung
- Kujang Jago
- Kujang Kuntul
- Kujang Naga
- Kujang Wayang
- Kujang Bangkong
Kujang Ciung
Kujang Ciung kaasup wanda pakarang anu dasarna tina wujud arit (sickle) hal ieu digambarkeun dina pola dasar dua arit (sickle) nu patukangtonggong.
Kujang Ciung, tangtuna saluyu jeung ngaran nyaeta kujang anu meh sarimbag jeung wangun manuk ciung, sedengkeun ma’na simbolisna yen ciung teh kaasup mahluk kahyangan nu boga sifat cerdas jeung gagah salian ti eta sesebutan ciung kawentar dina carita Ciung Wanara. Kujang Ciung dipake ku para raja, tohaan atawa putra mahkota jeung ku para brahmesta.
Kujang Ciung kaasup wanda pakarang anu dasarna tina wujud arit (sickle) hal ieu digambarkeun dina pola dasar dua arit (sickle) nu patukangtonggong.
Kujang Ciung, tangtuna saluyu jeung ngaran nyaeta kujang anu meh sarimbag jeung wangun manuk ciung, sedengkeun ma’na simbolisna yen ciung teh kaasup mahluk kahyangan nu boga sifat cerdas jeung gagah salian ti eta sesebutan ciung kawentar dina carita Ciung Wanara. Kujang Ciung dipake ku para raja, tohaan atawa putra mahkota jeung ku para brahmesta.
Kujang
Jago
Kujang jago pola dasarna tina arit jeung beulah kupat atawa langlayangan. Antara kujang ciung jeung kujang jago teu loba bedana, keur pangbeda nyaeta dina congo anu beda nyanghareup atawa beda ngelukna. Kujang jago nyokot tina wangun hayam jago, hal ieu ge aya pakaitna jeung carita Ciung Wanara anu nyaritakeun ngadu hayam jago. Kujang jago ngalambangkeun kawani malah disebut simbol balapati (pasukan inti karajaan), dipakena ku lulugu perang. Wangunna kaitung leutik asup kana banda pusaka atawa jimat.
Kujang jago pola dasarna tina arit jeung beulah kupat atawa langlayangan. Antara kujang ciung jeung kujang jago teu loba bedana, keur pangbeda nyaeta dina congo anu beda nyanghareup atawa beda ngelukna. Kujang jago nyokot tina wangun hayam jago, hal ieu ge aya pakaitna jeung carita Ciung Wanara anu nyaritakeun ngadu hayam jago. Kujang jago ngalambangkeun kawani malah disebut simbol balapati (pasukan inti karajaan), dipakena ku lulugu perang. Wangunna kaitung leutik asup kana banda pusaka atawa jimat.
Kujang
Kuntul
Kujang kuntul pola dasarna tina tina sababaraha jajaran genjang nu disambungkeun sedengkeun kujang bangkong tina jajaran genjang tunggal nu leuwih gede.
Kujang kuntul pola dasarna tina tina sababaraha jajaran genjang nu disambungkeun sedengkeun kujang bangkong tina jajaran genjang tunggal nu leuwih gede.
Kujang Naga
Nu rada unik nyaeta kujang naga sabab ieu mah gabungan
tina wangun jurutilu (segitiga) nu patukangtonggong. Nu kawilang aheng nyaeta
kujang naga, geus mindeng kareungeu yen naga teh mahluk kahyangan ayana ngan
ukur dina mitologi. Kujang naga leuwih gede jeung lamun ditingali matak
pikapaureun sabab ruruhitna atawa siih leuwih kaciri. Kujang ieu simbol tina
kagagahan, dipake ku para jaro jeung para kanduru
Kujang Wayang
Kujang wayang pola dasarna leuwih nyoko kana wangun buleud. Kujang Wayang, leuwih loba kapanggih dina wangun wayang awewena, hal ieu simbol kasuburan, tur kujang nu kaasup kujang pangarak. Wayang nu jadikeun dasarna wangun kujang leuwih nyoko kana wayang kulit.
Kujang wayang pola dasarna leuwih nyoko kana wangun buleud. Kujang Wayang, leuwih loba kapanggih dina wangun wayang awewena, hal ieu simbol kasuburan, tur kujang nu kaasup kujang pangarak. Wayang nu jadikeun dasarna wangun kujang leuwih nyoko kana wayang kulit.
Kujang Bangkong
Kujang bangkong, dicokotna tina wangun bangkong, kujang ieu leuwih nyoko kana kagunaan praktis, pikeun dipake sapopoe jeung ayana di rahayat biasa lain menak atawa ningrat katurunan raja.
Kujang bangkong, dicokotna tina wangun bangkong, kujang ieu leuwih nyoko kana kagunaan praktis, pikeun dipake sapopoe jeung ayana di rahayat biasa lain menak atawa ningrat katurunan raja.
0 Response to "Kujang : Senjata Tradisional Urang Sunda"
Post a Comment